اسم معنی، اسمی است که نمیشود آن را مستقلاً نشان داد. اسم معنی فقط سه مورد است: رنگ ها اعداد مصادر اسم ذات( اسم عین ) اسمی است که بر یک شخص یا یک چیز دلالت میکند. مثل: أسد، حسن، کتاب و… اسم مشتق، اسمی است که بر یک کار و انجام دهندهی آن کار… بیشتر »
آرشیو برای: "بهمن 1400"
اسماء جامدی که دارای معنای وصفی هستند و به مشتقّات ملحق میشوند: اسم جامد منسوب؛ مانند: ایرانیّ اسم جامد مصغّر؛ مانند: رُجَیل اسم جامدی که به قصد مبالغه بیاید. مانند: علیٌ عَدلٌ (عَادِلٌ) اسم جامدی که هممعنای اسم مشتق بوده و دارای معنای وصفی نیز باشد.… بیشتر »
چه اسمائی مذکّر و مؤنّثشان، لفظی مشترک است؟ مصدری که به قصد مبالغه باشد؛ مانند (عَدل) عليٌ عدلٌ / فاطمةُ عدلٌ بیشتر اوزان مبالغه؛ (مِفصَال) عليٌ مِفضالٌ / فاطمةُ مِفضالٌ وزن “فَعُول” به معنای فاعل؛ (صَبُور) عليٌّ صَبورٌ / فاطمةُ صَبورٌ وزن… بیشتر »
مواضعی که واجب است ضمیر بصورت “منفصل” بیاید زمانیکه محصورفیه باشد. اَمَرَ اَلَّا تَعبُدُوا اِلَّا اِیَّاهُ زمانیکه برعاملش مقدم شود. اِیَّاكَ نَعبُدُ زمانیکه مبتدا باشد. هُوَ الاَوَّلُ وَ الآخِرُ زمانیکه عاملش محذوف باشد. اِیَّاكَ… بیشتر »
موارد استعمال نون وقایه واجب… هنگام الحاق به (فعل، اسم فعل، مِن، عَن) جایز… هنگام الحاق به حروف 《اِنَّ، اَنَّ، کَاَنَّ، لَکِنَّ، لَيْتَ، لَعَلَّ، لَدُنْ، قَدْ و قَطْ》 [البته 《لیتَ》،《لَدُنْ》،《قَدْ》،《قَط》 غالباً با نون وقایه میآید و 《لعلَّ》… بیشتر »
شرایط اَن تفسیریه 1 بین دو جمله واقع شود. 2 در جمله ماقبلِ اَن، معنای قول باشد. 3 در جمله ماقبلِ اَن، ماده “قول” بکار نرفته باشد؛ مگر اینکه موول به غیر آن باشد. 4 حرف جر بر سرِ اَن در نیامده باشد. مثال در آیه《فَاَوحَینَا اِلَی اُمِّ مُوسَی… بیشتر »
کلماتی که همیشه منصوباند بهعنوان مفعول مطلق برای عامل محذوف حَقّاً / قطعاً / سَمعاً طاعه / عجباً / شُکراً هَنِیئاً / یقیناً / بتّه البتّه / سبحانَ / معاذ تبّاً / بُعداً / سَقیاً / رَعیاً حتماً / عُرفاً / جِدّاً / ایضاً بیشتر »
تفاوت دو کلمه «آخَر» و «آخِر» 1 در وزن: «آخَر» بر وزن أفعل «آخِر» بر وزن فاعل است 2 در تانیث: مؤنث «آخَر» اُخری مؤنث «آخِر» آخرة است 3 درنوع مشتق: «آخَر»اسم تفضیل «آخِر» اسم فاعل است 4 در معنی: «آخَر» به معنای دیگر «آخِر» به معنای پایان 5 در گرفتن… بیشتر »
ارسال شده در 9ام بهمن, 1400 توسط یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ در کتابخانه, تجزیه ترکیب آیه و حدیث, ادبیات عرب
اسم الف و لام دار بعد از اسم اشاره اگر جامد باشد عطف بیان است واگر مشتق باشد صفت است. مثال ذلكَ الکتابُ لا ریبَ فِیهِ… بقره/2 در اینجا الکتاب جامد است و عطف بیان میباشد. بیشتر »
قَالُوا لَم نَکُ مِنَ المُصَلِّینَ قَالُوا.. فعل و فاعل لَم نَکُ.. مضارع مجزوم به لم مِنَ المُصَلِّینَ.. جارو مجرور.. خبر برای کان نکُ.. فعل ناقصه “کَانَ"، چند ویژگی جداگانه نسبت به بقیهی افعال ناقصه دارد که یکی از آنها این است: جواز حذف نون کانَ… بیشتر »
در جمله “سُبحانَ رَبِّیَ العَظِیمِ وَ بِحَمدِهِ” کلمه «سبحان» منصوب است زیرا سبحان مفعول مطلق از فعل محذوف «اُسَبِّحُ» میباشد و سماعاً به همراه فعلش آورده نمیشود. بیشتر »
اسم هایی که مذکّر و مؤنّث در آن ها یکسان است: ۱. مصدر؛ مانند علیٌّ عدلٌ / زينبُ عدلٌ زیدٌ ثقةٌ / فاطمة ثقةٌ ٢. بیش ترِ اوزان مبالغه؛ مانند مِفعال، فَعّالة، مِفعیل، فُعلَة و … رجلٌ مفضال / امرأة مفضال رجلٌ علّامة / إمرأة علّامة ۳. فَعول به معنای… بیشتر »
حروف همه ی حروف مبنی هستند از جمله ی حروف..حروف جر..حروف عطف..حروف نصب ..حروف جزم..حروف ندا..حروف ناسخه..حروف مصدری و… اسماء ۱.ضمائر انا.نحنُ.انتَ.انتِ.انتما.انتم.انتنَۤ.هوَ.هیَ.هما.همْ.هنَۤ. تاء در فَهِمْتُ. کاف درقَلَمکَ. هاء درقلمِه. یاء در… بیشتر »