تجزیه ترکیب حدیث طلب خیر
رسول الله صلی الله علیه و آله:
مِن سَعادَةِ ابنِ آدَمَ اسْتِخارَةُ اللّهِ و رِضاهُ بِما قَضَى اللّهُ و مِن شِقْوَةِ ابن آدَمَ تَرکُهُ اسْتِخارَةَ اللّهِ و سَخَطُهُ بِما قَضَى اللّهُ ؛
تحف العقول ص 55
مِن:حرف جر- عامل سعادة: اسم- مفرد- مؤنث- جامد مصدری- معرفه - معرب / مجرور به حرف جر
من سعادة ابن آدم : خبر مقدم ابن: اسم- مفرد- مذکر- جامد-معرفه؟- معرب /مضاف الیه و مجرور؟
آدم: اسم- مفرد- مذکر- جامد-معرفه - معرب /مضاف الیه و مجرور
استخارة: اسم- مفرد- مؤنث لفظی- مشتق، مصدر باب استفعال- معرفه به اضافه- معرب / مبتدا و مرفوعالله : لفظ جلاله / مضاف الیه و مجرور
و:حرف عطف- غیر عامل
رضا: اسم- مفرد- مذکر- جامد مصدری- معرفه به اضافه- معرب- مقصور/ معطوف به استخارة ، مبتدا تقدیرا مرفوع
ه: ضمیر متصل مجروری- مفرد مذکر غایب / مضاف الیه و مجرور (مرجع ضمیر الله)
بِ: حرف جر
ما: اسم موصول- مبنی / مفعول به قضی؟
قضی: فعل ماضی- مفرد مذکر غایب- ثلاثی مجرد- معتل، ناقص یایی- متعدی؟- معلوم / فعل
الله: لفظ جلاله / فاعل قضی و مرفوع
و: حرف عطف
من: حرف جر
شقوة: اسم- مفرد- مونث- جامد مصدری- معرف به اضافه- معرب / مجرور به حرف جر، متعلق به ضمیر ه
ابن آدم: مانند بالا / مضاف الیه و مجرور
من شقوة ابن آدم: خبر مقدم در محل رفع
ترکُ: اسم- مفرد- مذکر- جامد مصدری- معرفه به اضافه- معرب / مبتدا و مرفوع
ه: مانند بالا / فاعل ترک (مصدر به عنوان عامل عمل می کند)
استخارةَ: مانند بالا / مفعول ترک
الله: لفظ جلاله / مضاف الیه و مجرور
و: حرف عطف
سخطُ: اسم مفرد- مذکر- جامدمصدری- معرفه به اضافه- معرب / مبتدا و مرفوع عطف به ترکُ
ه: مانند بالا / فاعل سخط
بِ: حرف جر
ما : اسم موصول
قضی: مانند بالا/ فعل
الله: لفظ جلاله / فاعل قضی و مرفوع
بما قضی الله: مفعول به سخطُ و محلا منصوب
رسول خدا صلی الله علیه و آله:
از سعادت فزرند آدم، طلب خیر کردن او از خدا و رضایت به آنچه خداوند مقدر کرده است و از شقاوت (بدبختی) او این است که طلب خیر کردن را ترک کند و به آنچه خداوند مقدر کرده است، ناخشنود باشد
فرم در حال بارگذاری ...