تجزیه ترکیب حدیث عاقبت گریز از علما
قالَ(صلى الله علیه وآله):
سَیَأتی زَمانٌ عَلى اُمتَّی یَفِرُّونَ مِنَ الْعُلَماءِ کَما یَفِرُّ الْغَنَمُ مِنَ الذّئْبِ، إبْتَلاهُمُ اللّهُ بِثَلاثَهِ أشْیاءَ: الاْوَّلُ: یَرَفَعُ الْبَرَکَهَ مِنْ أمْوالِهِمْ، وَالثّانی: سَلَّط اللّهُ عَلَیْهِمْ سُلْطاناً جائِراً، وَالثّالِثُ: یَخْرُجُونَ مِنَ الدُّنْیا بِلا إیمان.
مستدرک الوسائل: ج 11، ص 376
سَ: (حرف سین و سوف=حروف استقبال) بر سرفعل مضارع آن را به مستقبل می برد
یَأتی :فعل مضارع ، مفرد مذکر غایب، متعدی ، معلوم ، معرب ،ثلاثی مزید باب افعال/فعل
زَمانٌ : اسم ، جمع مکسر ازمنه ، غیرمصدر، جامد، مؤنث ، متصرف ، نکره ،معرب /فاعل یأت
عَلى :حرف جرّ عاملاُمتّی :اسم،غیرمصدر، جامد، مؤنث ، متصرف ، معرفه به اضافه ،معرب / مجرور به حرف جر ، یاء متکلم مضاف الیه و محلاً مجرور
یَفِرُّونَ:فعل مضارع،جمع مذکر غایب،متعدی ،معلوم ، معرب ،ثلاثی مزید باب افعال،صحیح ومضاعف فَرَّ یَفرُّ/فعل ، فاعل هو مستتر
مِنَ : :حرف جرّ عامل
الْعُلَماءِ : اسم، جمع مکسر عالم ،غیرمصدر، جامد، مؤنث ، متصرف ، معرفه به ال ،معرب / جار و مجرور متعلق به یَفِرُّونَ
کَما : جار و مجرور، ما موصول
یَفِرُّ الْغَنَمُ مِنَ الذِّئْبِ:جمله صله محلی از اعراب ندارد
یَفِرُّ : فعل مضارع،مفردمذکر غایب،متعدی ،معلوم ، معرب ،ثلاثی مجرد صحیح ومضاعف فَرَّ یَفرُّ/فعل
الْغَنَمُ : اسم ،مفرد ،غیرمصدر، جامد، مؤنث ، متصرف ، معرفه به ال ،معرب /فاعل و مرفوع
مِنَ : حرف جرّ عامل
الذِّئْبِ:اسم ،غیرمصدر، جامد، مذکر ، متصرف ، معرفه به ال ،معرب / جار و مجرور متعلق یَفِرُّ
إبْتَلاهُمُ: فعل ماضی،جمع مذکر غایب، متعدی ،معلوم،معرب ،ثلاثی مزید باب افتعال/فعل و هم مفعول به
اللّهُ : لفظ جلاله / فاعل ابتلا
بِثَلاثَهِ : اسم ،غیرمصدر، جامد، مؤنث ، متصرف ، معرفه به اضافه ،معرب / جار و مجرور
أشْیاء: اسم،جمع مکسر شیء ،غیرمصدر، جامد، مؤنث ، متصرف ، نکره غیر منصرف / بعد از عدد معدود «تمیز » است و منصوب
الاْوَّلُ: اسم ،غیرمصدر، مشتق، مذکر ، متصرف ، معرفه به ال ،معرب ترنیبی / مبتدا و مرفوع یا (بدل جز از کل ثَلاثَهِ ؟؟)
یَرَفَعُ الْبَرَکَهَ مِنْ أمْوالِهِمْ: جمله خبر محلاً مرفوع
یَرَفَعُ : فعل مضارع،مفردمذکر غایب،متعدی ،معلوم ، معرب ،ثلاثی مجرد ،صحیح و سالم/فعل فاعل هومستتر
الْبَرَکَهَ : اسم، مفرد ،مصدر، جامد ،مونث، متصرف ، معرفه ،معرب /م به منصوب
مِنْ : : حرف جرّ عامل
أمْوالِهِمْ: اسم، جمع مکسر مال ،غیرمصدر، جامد، مذکر ، متصرف ، معرفه به اضافه ،معرب / جار ومجرور متعلق به یرفعُ
وَ: واو عطف
الثّانی: اسم ،غیرمصدر، مشتق، مذکر ، متصرف ، معرفه به ال ،معرب ترنیبی /مبتدا و مرفوع
سَلَّط اللّهُ عَلَیْهِمْ سُلْطاناً جائِراً: جمله خبر محلاً مرفوع
سَلَّط : فعل ماضی،مفردمذکر غایب،متعدی ،معلوم ، معرب ،ثلاثی مزید باب تفعیل ،صحیح و سالم/فعل
اللّهُ : لفظ جلاله / فاعل سلّط
عَلَیْهِمْ :جار و مجرور متعلق سلّط
سُلْطاناً : اسم، مفرد،غیرمصدر، جامد، مذکر ، متصرف ، نکره ،معرب /م به و منصوب
جائِراً: اسم، مفرد ،غیرمصدر، مشتق ، مذکر ، متصرف ، نکره ،معرب /حال منصوب ؟؟ صفت سلطاناً
وَ:عطف
الثّالِثُ: اسم ،غیرمصدر، مشتق، مذکر ، متصرف ، معرفه به ال ،معرب / مبتدا و مرفوع
یَخْرُجُونَ مِنَ الدُّنْیا بِلا إیمان: جمله خبر محلاً مرفوع
یَخْرُجُونَ : فعل مضارع،جمع مذکر غایب،متعدی ،معلوم ، معرب ،ثلاثی مجرد ،صحیح و سالم/فعل فاعل هو مستتر
مِنَ الدُّنْیا : الدُّنْیا : اسم ،غیرمصدر، مشتق(زیرا صفتی بر وزن فُعلی بوده که اعلال شده دُنُوَ= دنیا )، مؤنث ، متصرف ،معرفه به ال،مبنی / جار و مجرور متعلق به یَخْرُجُونَ
بِلا إیمان: إیمان: اسم ،مصدرثلاثی مزید باب افعال ، جامد، مذکر ، متصرف ، نکره ،معرب / جار و مجرور متعلق به یَخْرُجُونَ
رسول خدا صلی الله علیه و آله:
زمانى بر امّت من خواهد آمد که مردم از علماء گریزان شوند همان طورى که گوسفند از گرگ گریزان است، خداوند چنین جامعه اى را به سه نوع عذاب مبتلا مى گرداند: 1 ـ برکت و رحمت خود را از اموال ایشان برمى دارد. 2 ـ حکمفرمائى ظالم و بى مروّت را بر آن ها مسلّط مى گرداند. 3 ـ هنگام مرگ و جان دادن، بى ایمان از این دنیا خواهند رفت.
فرم در حال بارگذاری ...