تجزیه ترکیب حدیث سخاوت
امام صادق علیه السلام:
اَلسَّخاءُ مِن أخلاقِ الأنبیاءِ، و هُوَ عِمادُ الإیمانِ، ولایَکُونُ مُؤمِنٌ إلاّ سَخیّا، ولایَکُونُ سَخیّا إلاّ ذو یَقینٍ وهِمَّةٍ عالیَةٍ ؛ لأِنَّ السَّخاءَ شُعاعُ نورِ الیَقینِ، ومَن عَرَفَ ما قَصَدَ هانَ عَلَیهِ ما بَذَلَ؛
مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ،ج7 ،ص 17-بحارالأنوار(ط-بیروت)، ج68، ص355
السخاءُ: مبتدا مرفوع
مِن اخلاق: جار و مجرور-مضاف
الانبیاءِ: مضاف الیه
مِن اخلاق الانبیاء : خبر محلا مرفوع
و: ربط
هو: مبدل و سخا مبدل منه- مبتدا (و یا کل جمله عطف به جمله قبل در نتیجه واو عاطف)عمادُ: مبتدا-مضاف
الایمان: مضاف الیه
و:ربط
لایَکُونُ: فعل مضارع منفی از افعال ناقصه
مومنٌ: اسم کان مرفوع
الاّ:استثنا سخیاً :خبر کان و منصوب
و لایَکُونُ سَخیاً : فعل و اسم یکون
ذو یقین: مضاف و مضاف الیه- خبر
و: عاطف
هِمَّةٍ: معطوف و خبر
عالیةٍ: نعت برای هِمَّةٍ
لأنَّ: لام تعلیل و أَنَّ حرف مشبة بالفعل
السخاءَ: اسم ان
شُعاعُ: اسم ان -مضاف
الیقین: مضاف الیه
مِن: از ادات شرط –مبتدا
عَرفَ: فعل ماضی- فعل شرط-خبر –محلا مجزوم-هو فاعل
ما: موصول –مفعول به
قَصدَ: فعل ماضی –جمله صله
هان: فعل ماضی-جواب شرط درمحل جزم - هو:فاعل
ما=موصول-مفعول به
بَذلَ: جمله صله –فعل ماضی- هو فاعل
امام صادق علیه السلام فرمود:
سخاوت از اخلاق پیامبران و ستون ایمان است . هیچ مؤمنى نیست مگر آن که بخشنده است و تنها آن کس بخشنده است که از یقین و همّت والا برخوردار باشد ؛ زیرا که بخشندگى پرتو نور یقین است . هر کس هدف را بشناسد بخشش بر او آسان شود.
پ.ن. هدیه محضر نورانی حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها صلوات
فرم در حال بارگذاری ...