یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ

  • خانه
  • « سومین علامت اسم
  • اولین علامت اسم »

دومین علامت اسم

ارسال شده در 10ام خرداد, 1400 توسط یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ در ادبیات عربی

اضافه در لغت به معنای اسناد است و در علم نحو عبارت است از :نسبت تقییدی بین دو اسم که اولاً،اسم اول_مضاف_به اسم دوم_مضاف إليه_مقید می شود و ثانیاً،سبب مجرور شدن اسم دوم می شود ؛مانند :《غُلامُ زَیدٍ》
اضافه دارای سه رکن است :
۱_مضاف :یعنی اسمی که مابعد اضافه و به آن منسوب و مقید شده است ؛مانند《غلامُ》در مثال بالا


۲_مضاف إليه : کلمه ای که اسم مضاف به آن اضافه شده است ؛ مانند《زَیدٍ》در مثال بالا
۳_اضافه :نسبت بین مضاف و مضاف الیه را اضافه می نامند.

علامت اسم بودن کلمه،مضاف یا مضاف الیه بودن آن می باشد یعنی این قابلیت را دارد که مضاف یا مضاف الیه واقع شود و از بین اسم،فعل و حرف فقط اسم میتواند مضاف و مضاف الیه واقع شود.یعنی اضافه فقط در اسم جاری می شود :《صَدرُ العاقِلِ صُندُوقُ سِرِّهِ :سینه ی انسان عاقل گنجینه اسرار اوست.》که 《صدرُ》به 《العاقلِ》اضافه شده و《صدر》مضاف《العاقل》مضاف الیه است. همچنین 《صندوق》مضاف و《سرّه》مضاف الیه است و همچنین《سر》مضاف و《ه》مضاف الیه می باشد.
تمام کلماتی که در این روایت مضاف یا مضاف الیه واقع شده اند،اسم هستند.

نکته :جمله میتواند مضاف الیه واقع شود ولی نمیتواند مضاف واقع شود پس تنها چیزی که میتواند هم مضاف واقع شود و هم مضاف الیه اسم است.
از مواردی که جمله مضاف الیه واقع می شود اضافه شدن اذا است زیرا اذا حقش اضافه به جمله مابعدش می باشد.
پس نتیجه میگیریم که جمله می تواند مضاف الیه واقع شود، مانند :《اذا جاءَ نصرُ اللهِ وَ الفَتحُ》
و مراد از جمله فعل به همراه مرفوعاتش و منصوباتش می باشد.

پ.ن. هدیه محضر نورانی شهدا و امام شهدا صلوات. 

ادبیات عرب اضافه علامات اسم علم نحو مضاف و مضاف الیه


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

اردیبهشت 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

جستجو

موضوعات

  • همه
  • ادبیات عربی
  • به قلم خودم
  • تجزیه ترکیب آیه و حدیث
  • حدیث خونه
  • سؤالات شرعی
  • مفاتیح الجنان
  • پاراگراف طلایی
  • کتابخانه
  • یادی از شهدا

مطالب پربازدید

  • شهید احمد مشلب
  • معجزه ی شهیدِ عطریِ قطعه ی 26
  • حکم کسی که آب جو صفر درصد خورده چیست و چه نوع آب جو حلال است؟
  • تجزیه ترکیب سوره حمد
  • جدا کردن ناخن مصنوعی قبل از غسل میت
  • زیارت عاشورا بخوان و از این شهید حاجت بگیر
  • تجزیه و ترکیب دعای هفتم صحیفه‌ی سجادیه
  • وضو پس از عمل جراحی چشم

آخرین نظرات

  • محب علی در شهید احمد مشلب
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ  
    • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
    در شهیدی که حاجت روا میکند
  • سعید در جدا کردن ناخن مصنوعی قبل از غسل میت
  • شرمنده خانواده شهدا در شهیدی که حاجت روا میکند
  • آرش در برگزاری مراسم مذهبی در مجتمع مسکونی
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ  
    • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
    در شهید احمد مشلب
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ  
    • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
    در شهید احمد مشلب
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ  
    • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
    در شهید احمد مشلب
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ  
    • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
    در شهیدی که حاجت روا میکند
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ  
    • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
    در شهیدی که حاجت روا میکند
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ  
    • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
    در شهیدی که حاجت روا میکند
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ  
    • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
    در شهیدی که حاجت روا میکند
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ  
    • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
    در شهیدی که حاجت روا میکند
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ  
    • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
    در شهیدی که حاجت روا میکند
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ  
    • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
    در شهیدی که حاجت روا میکند
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ  
    • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
    در معجزه ی شهیدِ عطریِ قطعه ی 26
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ  
    • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
    در معجزه ی شهیدِ عطریِ قطعه ی 26
  • ونوس در شهیدی که حاجت روا میکند
  • احمد امینی در معجزه ی شهیدِ عطریِ قطعه ی 26
  •  
    • فاطمه اسفندیاری
    در تجزیه ترکیب آیه 1 تا 38 سوره حج

کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان • تماس