تجزیه ترکیب حدیث معرفت
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام:
لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی فَضْلِ مَعْرِفَةِ اللَّهِ مَا مَدُّوا أَعْیُنَهُمْ إِلى مَا مُتِّعَ بِهِ الْأَعْدَاءُ مِنْ زَهْرَةِ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ نَعِیمِهَا، وَ کَانَتْ دُنْیَاهُمْ أَقَلَّ عِنْدَهُمْ مِمَّا یَطَؤُونَهُ بِأَرْجُلِهِمْ، وَ لَنُعِّمُوا بِمَعْرِفَةِ اللَّهِ وَ تَلَذَّذُوا بِهَا تَلَذُّذَ مَنْ لَمْ یَزَلْ فِی رَوْضَاتِ الْجِنَانِ مَعَ أَوْلِیَاءِ اللَّهِ.
الکافی (ط - دارالحدیث) ؛ ج15 ؛ ص563
لو : حرف شرطیه غیر عامل، مبنی بر سکون/ حرف شرط
یعلم : فعل ، مضارع، مفرد مذکر غایب، ثلاثی مجرد، سالم، متعدی، معلوم/فعل شرط
الناس: اسم ، غیرمصدر،جامد، اسم جمع، معرفه به ال، معرب/فاعل
ما: اسم استفهام، مبنی برسکون در محل نصب / مفعول برای یعلم
فی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل ، محلی از اعراب نداردفضل : اسم مصدر، جامد، مفرد، مذکر، معرفه به اضافه، معرب، / مجرور
معرفة: اسم، مصدر میمی، جامد، مفرد، مونث، معرفه به اضافه ، معرب/ مضاف الیه
الله : لفظ جلاله ، اسم ، مفرد ، مذکر ، جامد غیرمصدری ، مُعرَّف بأل یا عَلَم،معرب/ مضاف الیه
ما : نافیه غیر عامل، مبنی
مدوا: فعل، مضاعف، ماضی، جمع مذکر غایب،ثلاثی مجرد،متعدی،معلوم/ فعل و فاعل
أعین: اسم، جمع مکسر، مشتق، مونث،معرفه به اضافه،معرب/ مفعول
هم: اسم،ضمیرمتصل مفعولی، جمع مذکرغایب، معرفه، مبنی/مضاف الیه
الی : حرف جر عامل
ما: اسم موصول، مبنی برسکون/ مجرور
متع: فعل، ماضی ، مفرد مذکر غایب، ثلاثی مزید باب تفعیل، سالم ، مجهول/ فعل
بِهِ : جارو مجرور
جمله فعلیه “متع به الاعداء من زهرة الحیوة الدنیا و نعیمها” صله ی ما موصول است و محلی از اعراب ندارد و ضمیر “ه” در “به” ضمیر عائد صله است.
الاعداء : اسم،جمع مکسر،مشتق، مونث، معرفه به ال، معرب/نایب فاعل
من: حرف جر- مبنی بر سکون- عامل
زهرة:اسم،غیر مصدر، جامد، مفرد،مونث،معرفه به اضافه، معرب/ مجرور
الحیوة:اسم مصدر، جامد، مفرد، مونث، معرفه به ال، معرب /مضاف الیه
الدنیا:اسم منقوص، مفرد، مونث مجازی، مشتق اسم تفضیل از مصدر دنوّ، معرفه به ال، معرب، غیر منصرف/مضاف الیه
و: حرف عطف
نعیم: اسم، مفرد، مذکر، مشتق ، معرفه به اضافه، معرب / معطوف به زهرة و مجرور
ها: اسم ، ضمیرمتصل مفعولی ، مفرد مونث غایب، معرفه، مبنی/مضاف الیه
و: حرف استیناف
کانت : از افعال ناقصه، ماضی، مفرد مونث غایب /فعل
دنیا: بالا گفته شد/ اسم کان و محلا مرفوع
هم: اسم، ضمیرمتصل مفعولی، جمع مذکر غایب ، مبنی / مضاف الیه
اقل: اسم تفضیل، مفرد، مذکر، مشتق، ، نکره، معرب / خبر کان محلا مرفوع
عند: از اسماء دائم الاضافه /ظرف منصوب متعلق به کانت
هم: اسم، ضمیرمتصل مفعولی، جمع مذکر غایب، مبنی / مضاف الیه
من: حرف جر- مبنی بر سکون- عامل
ما: اسم موصول، مبنی برسکون / مجرور
یطؤون: فعل، مضارع، جمع مذکر غایب، مهموز اللام، ثلاثی مجرد، مثال واوی، متعدی، معلوم / فعل و فاعل
ه : اسم ، ضمیرمتصل مفعولی، مفرد مذکر غایب، مبنی / مفعول
جمله فعلیه"یطؤونه بأرجلهم ” صله ی ما موصول است و محلی از اعراب ندارد. و “ه” ضمیر عائد صله
ب: حرف جر ، عامل
أرجل: اسم ، جمع مکسر از رِجل، مصدر، مشتق، مونث، معرفه به اضافه، معرب/ مضاف الیه
ل: حرف تاکید
نعموا: فعل ، ماضی، جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید باب تفعیل، مجهول/ فعل
ب: حرف جر ، عامل، مبنی
معرفة: اسم، مصدر میمی، جامد، مفرد، مونث، معرفه به اضافه ، معرب/ مجرور
الله : لفظ جلاله ، اسم ، مفرد ، مذکر ، جامد غیرمصدری ، مُعرَّف بأل یا عَلَم،معرب / مضاف الیه
و : حرف ربط
تلذذوا: فعل، ماضی، جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید باب تفعّل، لازم/فعل و فاعل
ب: حرف جر ، عامل، مبنی
ها: اسم ، ضمیرمتصل مفعولی مفرد، مونث، /مجرور
تلذذ: اسم ، مصدر، باب تفعّل، مفرد، مذکر، مشتق، نکره، معرب / مفعول مطلق نوعی
من : اسم موصول مشترک ، مفرد، مذکر، غیر متصرف، مبنی برسکون / مضاف الیه
از “لم یزل” تا آخر حدیث جمله صله برای من است و ضمیر مستتر در لم یزل عائد صله است.
لم : حرف جحد
یزل: فعل ، مضارع (به خاطر حرف جحد معنای ماضی می دهد) ، مفرد مذکر غایب، ثلاثی مجرد، اجوف واوی، مجزوم به لم، لازم، معرب / فعل و فاعل
فی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل ، محلی از اعراب ندارد
روضات : اسم، جمع مونث سالم از روضة، مشتق، معرب، معرفه به اضافه/مجرور
الجنان: اسم ، جمع مکسرجنة، مونث،مشتق، معرفه به ال، معرب / مضاف الیه
مع: اسم دائم الاضافه، غیر متصرف، مبنی بر فتح/ مفعول فیه متعلق به لم یزل
أولیاء: اسم، جمع مکسر ولی، مونث، مشتق، معرفه به اضافه ، معرب/مضاف الیه
الله : لفظ جلاله ، اسم ، مفرد ، مذکر ، جامد غیرمصدری ، مُعرَّف بأل یا عَلَم، معرب / مضاف الیه
امام صادق علیه السلام:
اگر مردم آنچه در برتری معرفت خدا هست را می دانستند، چشمانشان را به سوی آنچه دشمنان از آنها بهره مندند، از زینتهای زندگی دنیوی و نعمت های آن، نمی دوختند. و دنیای آنها نزدشان پست تر از آنچه بود که با پاهایشان بر آن می رفتند و به شناخت خدا نعمت داده می شدند و از آن لذت می بردند همانند لذت بردن کسی که دائما در باغهای بهشت با اولیا الله است.
منبع: حوزه علمیه کوچک ما
فرم در حال بارگذاری ...