پاک و منزه اهل پرواز
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


مرداد 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    





جستجو





  خمس ِ حقوق ِ بازنشستگی   ...

سؤال
آیا به پولی که شرکت های بیمه به عنوان حقوق بازنشستگی پرداخت میکنند، خمس تعلّق می گیرد؟

پاسخ:

امام خامنه ای: حقوق بازنشستگی اگر تا سر_سال خمسی مصرف نشود، خمس دارد. [1]

آیت الله مکارم: چنانچه تا سال خمسی چیزی از آن باقی بماند، مشمول خمس است. [2]

آیت الله سیستانی: اگر کسر بخشى از حقوق توسط دولت در دوران کارمندى به عنوان تملک دولت با موافقت کارمند باشد حقوق بازنشستگى خمس ندارد مگر پس از قبض مال و گذشتن یک سال تمام (صرف حساب به حساب کردن بدون واریزی حقیقی مبلغ کافی نیست). ولى اگر کسر بخشى از حقوق توسط دولت به عنوان قرض باشد که آن را پس از بازنشستگى تدریجا مى پردازد مقدار کسر شده خمس دارد و در این صورت کارمند مى تواند هر ماه به مقدار کسر شده ماهیانه را خمس بدهد و مى تواند همه حقوق دریافتى را خمس بدهد تا وقتى که تمام مبلغ کسر شده در طول دوران کارمندى پایان یابد. [3]

آیت الله فاضل: حقوق بازنشستگی، اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس دارد. [4]

پی نوشت:

[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 643872.
[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم، کد رهگیری: 9501250058.
[3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 468607.
[4]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500207

موضوعات: سؤالات شرعی  لینک ثابت



[پنجشنبه 1397-05-25] [ 11:09:00 ق.ظ ]





  وقت نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی   ...

وقت نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی

آیت الله خامنه ای: وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع در بازشدن آن است، و احتیاط ترک نشود، که قبل از آن که شروع در بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة إلی اللّه بخواند، و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد.

آیت الله سیستانی: مسأله 1474 ـ وقت شروع در نماز آیات برای کسوف و خسوف، موقعی است که خورشید یا ماه شروع به گرفتن میکند، و تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد (اگرچه بهتر آن است که به‌قدری تأخیر نیندازند که شروع به باز شدن کند)، ولی تمام کردن نماز آیات را می‌توان تا بعد از باز شدن خورشید، یا ماه تأخیر انداخت. مسأله 1475 ـ اگر خواندن نماز آیات را به ‌قدری تأخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نیت ادا مانعی ندارد، ولی بعد از باز شدن تمام آن، نماز قضا می‌شود.

آیت الله مکارم : از زمانی که خورشید یا ماه، شروع به گرفتن کرده، زمان نماز آیات شروع می شود و تازمانی که کاملا باز نشده ادامه دارد، ولی احتیاط مستحب آن است قبل از شروع به باز شدن نماز را بخواند

موضوعات: سؤالات شرعی  لینک ثابت



[جمعه 1397-05-05] [ 11:12:00 ب.ظ ]





  نگهداری سگ های خانگی و زینتی   ...

سوال:

1-آیا نگهداری سگ های خانگی یا زینتی از لحاظ شرعی حرام است؟

2- فروش لباس سگ و متعلقاتش چه حکمی دارد؟(تجهیزات نگهداری سگ خانگی)

پاسخ:

امام خامنه ای: 1- نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیر_مسلمانان باشد و باعث ترویج_فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است. 2- به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل_باطل محسوب می شود، جایز نیست.

آیت الله مکارم: 1- نگهداری سگ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلایی مثل نگهبانی باشد اشکالی ندارد ولی خرید و فروش و نگهداری سگهای زینتی و امثال آن جایز نیست. 2- اگر فایده این وسایل منحصر در سگهای زینتی و خانگی باشد خرید و فروش آن اشکال دارد.

آیت الله سیستانی: 1- خرید و فروش سگ جایز نیست مگر سگ_شکار ولی نگهداری آن اشکال ندارد اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری میشود مکروه شمرده شده است. 2- به خودی خود اشکال ندارد.

آیت الله شبیری زنجانی: 1-نگه داشتن سگ گله و پاسبان و صید اشکال ندارد ولی بر اساس روایات متعدد نگهداری سگ در غیر این موارد،کراهت_شدید دارد و از جمله صفات زشت محسوب می شود. 2- فی نفسه مانعی ندارد.

آیت الله وحید: خرید و فروش سگِ غیرِ شکارى که باطل است و بنابر احتیاطِ واجب، حرام است. 1- حرام نیست ولی مکروه است. 2- حرام نیست.

آیت الله فاضل: 1- سگ نجس_العین است تمام بدن حتی ناخن ها و موهای سگ نجس است، نگهداری سگ بدون ضرورت کراهت دارد. البته اگر برای نگهبانی یا برای شکار باشد، با رعایت طهارت و نجاست اشکال ندارد. 2-چنانچه غرض_عقلایی بر آن مترتب باشد اشکالی ندارد.

موضوعات: سؤالات شرعی  لینک ثابت



[شنبه 1397-04-30] [ 08:19:00 ب.ظ ]





  بازی با آلات قمار از طریق کامپیوتر   ...

بازی با آلات قمار (مانند پاسور و غیر آن) از طریق کامپیوتر چه حکمی دارد؟

امام خمینی ره: اگر در سرگرمی مذکور طرف مقابلی وجود ندارد، عنوان و حکم قمار و ابزار قمار منتفی است و با فرض عدم مفسده، عنوان ثانوی نیز ندارد و از این حیث هم بلا اشکال است. و در صورت صدق عرفی قمار، فرقی بین بازی با رقیب حقیقی و مجازی نیست.

مقام معظم رهبری: اگر بازی بین دو نفر باشد، حکم بازی با آلات قمار را دارد و اگر به تنهایی بازی می‌کند، در صورتی که مفسده‌ای بر آن مترتب نباشد، اشکال ندارد.

آیت الله مکارم: بازی پاسور با کامپیوتر که یک طرف خود شخص و طرف دیگر کامپیوتر است، اشکالی ندارد.

آیت الله سیستانی: بازی وسائل قمار با کامپیوتر و بدون شرط‌بندی، چنانچه در مقابل، طرف دیگری هست که با او بازی می‌کند، حکم بازی با خود آن وسائل را دارد و اگر طرف مقابل، خود دستگاه است، بنابر احتیاط لازم جایز نیست.

آیت الله بهجت: در بازی‌های حرام فرقی بین بازی کردن آن با کامپیوتر یا خود آلت قمار، فی الجمله وجود ندارد.

منابع:

سایت imam-khomeini.ir؛ سایت رهبری leader.ir، بخش اجوبه الإستفتائات، قسمت شطرنج و آلات قمار، س 1125؛ استفتائات، رهبری، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی، س 1394، ص 242، س 1125؛ استفتائات، مکارم، قم، انتشارات امام علی بن ابیطالب، س 1393، ج 4، ص 148، س 420؛ توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج 1، ص 636، م 2262؛ ایت Sistani.org، بخش سؤال‌ها و جواب‌ها، قسمت قمار؛ استفتائات، بهجت، قم، انتشاراتی دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 4، ص 554، م 6444.

موضوعات: سؤالات شرعی  لینک ثابت



 [ 08:16:00 ب.ظ ]





  شک در مدت صیغه موقت   ...

 سوال: در صورت شک در مدت صیغه موقت - ادعای زمان بیشتر توسط مرد و زمان کم از سوی زن - و عدم بخشش مدت باقیمانده از سوی مرد، گفته چی کسی مقدم است؟ پاسخ: 👇 👇 آیت الله مکارم: در فرض سوال بنابر اقل گذاشته می شود و در صورت اختلاف نیز در صورتی که دلیل و مدرکی بر مدت بیشتر نباشد، قول فردی که مدعی مدت کمتر است مسموع هست. [1] آیت الله سیستانی: اگر مورد نزاع باشد باید به حاکم شرع مراجعه شود واگر سؤال از وظیفه شخصى است وزن مى داند که مثلا 5 ماه بوده بر او واجب نیست بلکه جایز نیست بعد از آن خود را در اختیار او قرار دهد. [2] آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال قول زوجه مقدم است. [3] __ __ __ __ __ ___ ___ پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم، کد رهگیری: 9703100048. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 741559. [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 54001.

موضوعات: سؤالات شرعی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1397-04-27] [ 05:39:00 ق.ظ ]





  وضو پس از عمل جراحی چشم   ...

سوال: تکلیف وضوی کسی که عمل جراحی چشم انجام داده است، در دوران پانسمان یا مضر بودن آب، چیست؟

پاسخ:

امام خامنه ای: باید به صورت جبیره وضو بگیرید، یعنی هنگام شستن صورت برای وضو، دست تر روی باند بکشید. [1]

آیت الله مکارم: هرگاه روی آن بسته شده است و باز کردن آن ضرر و مشقت زیادی ندارد و آب هم برای آن مضر نیست، باید آن را باز کند و وضو یا غسل کند. در غیر این صورت، اطراف آن را بشوید و بنابراحتیاط مستحب، روی جبیره را نیز مسح کند و اگر جبیره، نجس است یا نمی شود روی آن دست تر بکشد، پارچه پاکی را بر آن ببندد و دست تر روی آن بکشد. هرگاه جبیره، تمام صورت یا تمام یکی از دستها را گرفته باشد باید بنابراحتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیره ای بگیرد و هم تیمم کند. (پس از باز کردن پانسمان) کسی که مبتلا به درد چشم است و آب برای او ضرر دارد اگر بتواند اطراف چشم را بشوید باید وضو بگیرد و الا تیمم کند. [2]

آیت الله سیستانی: در هر دو حال تیمم کافى است. [3]

آیت الله شبیری زنجانی: اگر بیرون چشم زخم دارد و بسته است، باید وضوی جبیره ای بگیرید. اگر داخل چشم عمل شده و وقتی چشم را می بندید، زخمی وجود ندارد، سه حالت دارد:

1. اگر آب ضرر دارد، باید تیمم نمایید؛

2. اگر آب ضرر ندارد در صورتی که مانعی بر پیشانی باشد و قابل رفع نباشد، باید وضو بگیرید و بنابر احتیاط مثل جبیره روی مانع دست بگشید؛

3. اگر مانع فقط ابرو را گرفته است، بنا بر احتیاط تیمم کنید و وضو بگیرید و دست بر مانع بکشید. [4]

آیت الله فاضل: اگر برای مدتی چشم شما بسته باشد باید وضوی جبیره ای بگیرید و تیمم لازم نیست. تا زمانی که آب ضرر دارد هرچند باند را بردارید، وضوی جبیره ای بگیرید یعنی در وقت شستن صورت چیزی روی چشم ها بگذارید که آب به چشم شما نرسد اول دست را خیس کنید، از بالای پیشانی تا بالای چشم به نیت وضو بشویید طوری که آب کمی زیر دستها جاری شود و به چشم هم نرسد و بعد روی پارچه یا باندی که روی چشم می گذارید به نیت وضو دست تر بکشید و سپس از باند به پایین، صورت را به نیت وضو بشویید و به وضو ادامه دهید صحیح است. [5]
==================
پی نوشت:

[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: HZZeGrVkdA.
[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم، کد رهگیری: 9610120049.
[3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 691372.
[4]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 48948.
[5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613152.
=============

موضوعات: سؤالات شرعی  لینک ثابت



[سه شنبه 1397-04-26] [ 09:17:00 ب.ظ ]





  کیفیت سجده در صورت عدم امکان خم کردن سر   ...

سوال: من عمل بینی انجام داده و نباید سرم را خم کنم، هنگام #نماز چگونه باید سجده را به جا بیاورم؟
پاسخ:
امام خامنه ای: اگر می توانید #مهر را روی جای بلندی بگذارید و سجده کنید باید چنین کنید والا باید با #ایماء (یعنی با #اشاره) سجده کنید. [1]

آیت الله مکارم: کسى که نمى تواند #پیشانى را بر #زمین بگذارد باید به اندازهاى که مى تواند خم شود و مهر یا چیز دیگرى که سجده بر آن صحیح است بر محلّ بلندترى قرار دهد که پیشانى به آن برسد و کف دستها و زانوها و انگشتان را بطور معمول بر زمین بگذارد هرگاه نتواند خم شود باید با سر اشاره کند و الّا با #چشم ها اشاره مى نماید، یعنى آن را به قصد سجده مى بندد و به نیّت سر برداشتن باز مى کند و در هر صورت احتیاط واجب آن است که مهر را بلند کند و بر پیشانى بگذارد، اگر هیچ یک از اینها را نتواند احتیاط واجب این است که در قلبش نیّت سجده کند. [2]
آیت الله سیستانی: با اشاره به #رکوع و #سجود نماز بخوانید واشاره سجود را قدرى پایینتر قرار دهید. [3]
آیت الله شبیری زنجانی: اگر بدون تحمل #حرج نتوانید به اندازه صدق رکوع و سجود خم شوید، باید برای رکوع و سجده با سر اشاره کنید و بهتر این است که مقدار اشاره برای سجده کمی بیشتر از رکوع باشد. [4]
آیت الله فاضل: اگر پایین آوردن #سر برای سجده ضرر دارد، به مقداری که می توانید سر را پایین بیاورید چیزی بلند مقابل خود بگذارید و مهر را روی آن بگذارید و سجده کنید. و هر مقدار از #هفت_موضع (کف دو دست و سرانگشت بزرگ پاها و نوک دو زانو) که ممکن باشد به زمین بگذارید و هر مقداری که ممکن نشود اشکال ندارد ولی کف دو دست را حتما در وقت سجده به زمین بگذارید. [5]
——————

پی نوشت: ⬇️⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: baa852f721433b4825ea1ae74b815f5f.

[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم، کد رهگیری: 9504310124.

[3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیستانی، کد استفتا: 516320.

[4]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31900.

[5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501396.

موضوعات: بدون موضوع, سؤالات شرعی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1397-04-06] [ 01:58:00 ب.ظ ]





  احکام فطره   ...

سوال :  فطریه را می شود به خانمی که خودش سید نیست ولی شوهرش سید است و قاعدتا بعدش فطریه را صرف در امور بچه های سید خود و شوهری میکنه ؟
 پاسخ :

آیت الله خامنه ای: اگر خود زن فقیر باشد و شوهر نفقه اورا به خاطر فقر یا غیر آن ندهد، اشکال ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه فقیر و نیازمند باشد می توان به او داد و او تملیک نموده و به مصرف آنها می رساند و اشکالی ندارد.
آیت الله سیستانی: اشکال ندارد

آیت الله وحید: اگر خانم فقیر است و شوهرش توانایی مخارج او را ندارد 
آیت الله شبیری : اگر خود آن خانم مستحق دریافت فطریه است، می تواند آن را تملک کند سپس برای آنان مصرف نماید.

 آیت الله فاضل : دادن فطریه غیر سید به خانمی که سید نیست و فقیر باشد و شوهرش مخارج و نفقه او را نمی دهد، یا نمی تواند بدهد اشکال ندارد و چنانچه خانم غیر سید به عنوان فقیر، زکات فطره را برای خودش بگیرد و مالک شود و بعدا ملک خود را برای بچه هایش که سید هستند مصرف کنند اشکال ندارد.

موضوعات: سؤالات شرعی  لینک ثابت



[پنجشنبه 1397-03-24] [ 02:01:00 ق.ظ ]





  احکام فطره   ...

سوال: در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باشیم تکلیف چیست ؟  

پاسخ:

آیت الله خامنه ای: اگر انسان به خيال اين كه كسى فقير است به او فطره بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده چنانچه مالى را كه به او داده از بين نرفته باشد، مى تواند پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، در صورتى كه گيرنده فطره مى دانسته يا احتمال مى داده آنچه را گرفته فطره است، بايد عوض آن را بدهد و الّا دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره را بدهد. 

 آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باید تمام آنها را اعاده کند.  آیت الله سیستانی: به احتیاط باید دوباره بدهید.  

آیت الله وحید: در فرض سؤال فطریه پرداخت نشده و شخصی که واسطه شده و آن را به غیرِ فقیر داده اگر کوتاهی کرده شرعاً ضامن است که از مال خودش به همان مقدار بدهد و ذمّه ی کسانی که فطره را به او داده اند از تکلیفِ فطره ،فارغ نشده است یعنی فطره نداده اند.  

آیت الله شبیری: چنانچه آن مال قبلا به عنوان فطریه کنار گذاشته شده، در صورتی که عین آن باقی است و می تواند بدون حرج آن را پس بگیرد، باید آن مال را بگیرد و به مصرف صحیح برساند، واگر نتواند پس بگیرد، چنانچه آن مال را با حجّت شرعى داده باشد چیزى به گردن او نیست و اگر بدون حجّت شرعى داده، ضامن است و باید دوباره زکات خود و آن دو خانواده را بپردازد.

 آیت الله فاضل: اگر بعد از دادن فطریه، بفهمد که کسی که فطریه را گرفته فقیر نبوده، باید زکات فطریه را از او پس بگیرد و به کسی که فقیر است بدهد و اگر مصرف کرده باشد عوضش را بگیرد و به فقیر بدهد. 

موضوعات: سؤالات شرعی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1397-03-23] [ 07:56:00 ب.ظ ]





  واجب النفقه خودکفا   ...

سوال: زکات فطره زن و فززندان که واجب النفقه مرد هستند اما هزینه هایشان را خودشان تأمین می کنند، بر عهده کیست؟

پاسخ:   

همه مراجع: در صورتی که #فقیر نباشند، باید فطره را خودشان پرداخت کنند.

 نکته: شرایط وجوب زکات فطره:   1. بالغ باشد، 2. عاقل باشد، 3. بیهوش نباشد، 5. فقیر نباشد، 5. بنده و عبد نباشد.

منبع: امام: تحریرالوسیله، زکات الابدان، القول فی من تجب علیه، م 6؛ رهبری: استفتائات سایت، زکات فطره، س 3؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و خویی: عروه الوثقی، کتاب الزکات، زکات فطره، فصل فی من تجب عنه، م 3؛ صافی: هدایه العباد، زکات الفطره، م 1583؛ زنجانی: توضیح المسائل، م 2016؛ بهجت: وسیله النجاه، زکات الابدان، م 1350؛ گلپایگانی: هدایه العباد، زکات الفطره، م 1584؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 2، م 2008.

موضوعات: سؤالات شرعی  لینک ثابت



[سه شنبه 1397-03-22] [ 04:21:00 ب.ظ ]





  فقیر مستحق زکات فطره   ...

سوال: فقیر مستحق دریافت زکات فطره باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

پاسخ: 

 فقیری که به او فطریه می دهند، لازم نیست عادل باشد؛ ولی احتیاط واجب آن است که به شراب خوار و کسی که آشکارا گناه کبیره انجام می دهد، فطره ندهند.

آیت الله سیستانی: و بی نماز و … .

آیت الله بهجت: و امور منکر و قبیح از نظر اسلام را مرتکب می شود، فطره ندهند،‌ مگر به اندازه نیازهای ضروری او خانواده اش؛ البته اگر دادن زکات کمک به گناه او باشد یا وی را به کارهای زشت متمایل کند و ندادن آن موجب منع از کارهای ناپسند باشد، نپرداختن فطره تقویت می شود.

آیت الله وحید: ولى احتیاط واجب آن است كه به شرابخوار و تارك نماز و كسى كه آشكارا معصیت كبیره مى كند ، فطره ندهند.  

آیت الله زنجاني: ولي به شرابخوار و نیز کسی که زکات دادن کمک به معصیت او باشد نمی توان فطره داد همچنین بنابر احتياط واجب به فقیری که گدایی می کند فطره ندهد.

منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 2016؛ بهجت، وسیله النجاه، م 1323 و 1362؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1921.

موضوعات: سؤالات شرعی  لینک ثابت



 [ 04:17:00 ب.ظ ]





  احکام زکات فطره    ...

آیا میشود فطریه رو برای کارهای خیر ازجمله خرید جهیزیه برای دختران مستمند مصرف کرد یا خیر؟ 
 آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال باید خود پول را به فقیر بدهید.
آیت الله مکارم : اگر فقیر باشند و نیاز ضروری به کالا داشته باشند تهیه کالا برای آنها از پول فطریه مانعی ندارد.
آیت الله شبیری زنجانی: فطریه یا باید خوراکی رایج باشد یا قیمت آن، و تبدیل آن به چیز دیگر جایز نیست چنانچه اگر فطریه را به پول کنار بگذارد نمی تواند تبدیل خوراکی کند و به عکس.

موضوعات: سؤالات شرعی  لینک ثابت



 [ 04:12:00 ب.ظ ]





  عروس فقیر   ...

سوال: آیا فرد می تواند فطریه را به عروس فقیرش بدهد؟ 

پاسخ:

امام خامنه ای: اشکال ندارد.

آیت الله مکارم: در صورتی که فقیر و نیازمند باشد دادن فطریه به ایشان مانعی ندارد.

آیت الله سیستانی: اشکال ندارد ولی زن شوهردار، فقیر نمی شود.

آیت الله شبیری زنجانی: به عروس اشکال ندارد ولی به فرزند و نوه جایز نیست.

آیت الله وحید: اگر فقیرِ شیعه است می شود خودِ فطرة را به او داد.

آیت الله فاضل: اشکال ندارد و صحیح است. 

موضوعات: سؤالات شرعی  لینک ثابت



 [ 03:57:00 ب.ظ ]






  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

 
 
 
 
20 روش آسان حفظ قرآن